torstai 25. huhtikuuta 2013

Kysymykset

1. Ennen kuin luet tekstiä: Kirjoita ylös, mitä asioita sinulle tulee mieleen sanasta
markkinointi.
  • myynti, tuotteiden esittely, mainonta, esitteet, tuotekehittely, lisenssiointi
2. Kirjaa ylös sinulle mieluisin markkinoinnin määritelmä.
  • markkinointiajattelun ja markkinoinnin toimintatapojen vaiheet; tuotantosuuntaisuus, myyntisuuntaisuus, kysyntäsuuntaisuus, asiakassuuntaisuus, kokonaisvaltaisuus
  • markkinointi kokonaisvaltaista, liittyy yrityksen jokaiseen osa-alueeseen
  • pitkälle tähtäävä johtamistapa, jonka keinoin tuotetaan asiakkaille tai valituille asiakasryhmille arvoa ja hyötyä ja samalla aikaansaadaan yritykselle/laitokselle kilpailuetua markkinoilla
  • "i am nikon"
  • keskiössä asiakas; asiakaskeskeisyys, pitkäaikaiset asiakassuhteet, kuluttajakäyttäytyminen
    • markkinointi; tuote, viestintä, saatavuus, hinta (product, promotion, place, price)
      • sisäiset resurssit; henkilöstö, taloudelliset resurssit, asemointi, suhdepohjaiset sisäiset resurssit
        • ulkoinen ympäristö; tekniikan kehitys, lainsäädäntö, kilpailijat, matkailukysynnän determinantit
  • asemointi; tuotteen asema on se paikka ostajan mielessä, jonka tuote valloittaa omassa segmentissään. Asemointi tehdään kohdeasiakkaan mieleen ja sinne tuotteelle suunnitellaan mielikuva (imago) suhteessa kilpailijoihin
    • korkea palvelun taso/vaatimaton palvelun taso, vapaa-ajan matkailu/liikematkustus
3. Miten selittäisit markkinointimixin ”selkokielellä”? Kirjaa ylös kirjoittajan
esittämät 10 P:tä.
  • mahdollisimman tehokas markkinointikeinojen yhdistelmä
  • markkinoinnin peruskilpailukeinojen, tuotteen, hinnan, jakelun ja viestinnän yhdistelmästä kokonaiseksi markkinointiohjelmaksi
  • koostumukseen vaikuttaa ratkaisevasti yrityksen kilpailutilanne ja markkinointibudjetin koko
  • 10 P:tä
    • tuote, hinta, jakelu, viestintä, henkilöstö, palveluprosessin osanottajat, fyysinen ympäristö, palveluprosessi, politiikka, suhdetoiminta
4. Mihin kilpailuetu voi perustua? Yritä keksiä miltä tahansa alalta esimerkki
yrityksestä, jonka kilpailuetu perustuu kyseiseen tekijään.
  • asiakkaan arvostamaa ylivoimaisuutta kilpaileviin tuotteisiin ja palveluihin verrattuna, joka on perustana hänen valinnalleen
  • voi perustua taloudelliseen edullisuuteen, parempiin tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin, erottuvampaan imagoon
5. Mitä etua differoinnista on? Ovatko seuraavat yritykset mielestäsi
differoituneet ja miten mikäli ovat?
  • Jack Trout: erilaistu tai myy halvalla
  • brandi = tuote tai palvelu, joka omistaa oman ainutlaatuisen mielikuvan kuluttajan mielessä = tuotemerkki = merkkituote
  • differointi = miten erilaistat tuotteesi asiakkaan mielessä
    • tärkeää tietää miten mieli toimii
    • mieli on rajallinen
    • mieli vihaa epämääräisyyttä
      • brand extension
    • mieli on epävarma
      • mitä toiset tekevät
    • mieli ei muutu
    • mieli voi menettää fokuksen
  • mikä on idea, joka differoi sinun liiketoimintasi asiakkaiden mielessä
6. Määrittele omin sanoin segmentointi. Miten Kylpylähotelli Aulanko voisi
segmentoida asiakkaansa?
  • markkinointiohjelmien mukauttamista valittuihin kohderymiin tähtääviksi
  • segmentointia pidetään yhtenä markkinoinninsuunnittelun perustyövälineenä ja tapana toimia asiakaslähtöisesti
  • segmentoimaton markkinointi
    • ei hyödynnä käytännössä markkinoiden lohkomisen antamia mahdollisuuksia vaan tarjoaa samaa matkailupalvelua kaikille potentiaalisille ostajille
    • pienet matkailuyritykset / suuret kansainväliset ravintolaketjut
  • segmentoitu markkinointi
    • ryhmittelee markkinat ja tuottaa erilaisia palveluvaihtoehtoja eri segmenteille kohdatakseen paremmin eri segmenttien tarpeet
    • erilaistetaan korostamalla erityisesti niiden välisiä eroja
    • lähestytään eri argumentein ja soveltaen eri tavoin matkailumarkkinoinnin muita kilpailukeinoja; hinta-, saatavuus- ja viestintäratkaisuja
  • keskitetty markkinointi
    • kohdetaa kaikki matkailumarkkinoinnin ponnistukset vain yhteen valittuun segmenttiin
    • vahva tietyllä segmentillä
      • pitkäaikaiset asiakassuhteet
      • segmenttien syvällinen tunteminen
      • maantieteellinen läheisyys
7. Mitkä ovat neljä peruskilpailukeinoa, joilla yritys koettaa vaikuttaa kysyntään?
  • tuote, hinta, jakelu, viestintä 
8. Millä perusteella oikea markkinointimix valitaan?

9. Mitkä ovat kaupallisen menestyksen avainkysymyksiä?
  • mitä asiakkaat haluavat
  • missä asiakkaat haluavat
  • milloin asiakkaat haluavat
  • mihin hintaan asiakkaat haluavat
  • mitä asiakkaat haluavat huomenna
  • ketkä ovat asiakkaita
  • ketkä ovat asiakkaita huomenna
10. Miten toiminta-ajatus ja liikeidea eroavat toisistaan?
  • toiminta-ajatus antaa vastauksen siihen miksi yritys on olemassa
  • liikeidea vastaa kysymykseen miten menestys tehdään
  • määrittää keinot, joilla tavoitteet toteutetaan
  • sisältää keskeisiä menestystekijöitä; tuotannollinen osaaminen, hyvin koulutettu, asiakkaita palveleva henkilökunta
  • mitä, kenelle, miten
11. Ketkä ovat markkinoinnin avainasemissa palveluyrityksessä? Miksi?
  • kaikki ne henkilöt, jotka ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa
  • toimiessaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa kontaktihenkilöt ovat yrityksen todellisia markkinointitehtävien suorittajia
12. Mikä on asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohta?
  • tuotteita tehdään ostajakunnan toivomusten mukaan
  • tuotteet pyritään erilaistamaan
  • peruslähtökohta on asiakkaiden tyytyväisyys 
13. Miten ostoprosessi on muuttunut eli mihin kuluttajan vaihtoehtojen välinen
arviointitapa nykyään perustuu?
  • vaihtoehtojen välinen arviontitapa perustuu yleisesti
    • ydintuotteen
    • ydintuotteen ympärille rakennetun lisäarvon
    • yritykseen liittyvän mielikuvan ympärille
14. Mitä on asiakassuhdemarkkinointi?
  • pysyvien asiakassuhteiden luomista, ylläpitoa ja kehittämistä myyjän ja ostajan välillä
15. Mitä ovat palvelujen erityispiirteet?
  • palvelujen erityispiirteitä ovat
    • aineettomuus
    • tuotannon ja kulutuksen samanaikaisuus
    • heterogeenisuus eli erilaisuus
    • katoavuus
16. Mikä on vuorovaikutusmarkkinoinnin keskeisin avainkäsite?
  • asiakassuhde
17. Mikä on sisäisen markkinoinnin tavoite?
  • pyritään luomaan ilmapiiri joka motivoi yrityksen henkilöstöä aktiivisuuteen markkinointi- ja asiakassuuntaisesti
  • tavoitteena edistää kontaktihenkilöstön mahdollisuuksia toimia asiakassuhteen ja asiakkaiden tyytyväisyyden ylläpitäjänä ja kehittäjinä
18. Miten kuluttajan laatukokemukset ja tyytyväisyys palvelukokonaisuuteen
syntyvät?
  • henkilökohtaisten vuorovaikutusprosessin tuloksena
19. Mitä asiakkaan tyytyväisyyden saavuttaminen edellyttää yritykseltä?
  • saavuttaminen vaatii yritykseltä ajan tasalla olevaa tietoa asiakaskunnan tarpeista ja odotuksista
  • yritykseltä toimiva informaatiojärjestelmä sekä jatkuvia ponnisteluja asiakkaan näkökulman omaksumiseksi ja asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi
20. Miten markkinoiden sirpaloituminen on vaikuttanut massamarkkinointiin?
  • perinteisen massamarkkinoinnin aika on jo suurelta osalta ohi, kehitys on johtanut rajaamaan kohderyhmänsä yhä hienosyisemmin
  • kohdistaminen yhä tarkemmin valituille kohderyhmille on osoittautunut viime vuosi kymmeninä erittäin tärkeäksi menestystekijäksi
21. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, pystyykö yritys pitämään asiakkaansa?
Valitse yritys, jonka kanta-asiakas olet, ja kirjaa ylös kanta-asiakkuutesi syitä
  • se kuinka hyvin yritys onnistuu pitämään asiakkaan, riippuu asiakkaiden ja kontaktihenkilöiden välisestä vuorovaikutustilanteesta sekä siihen liityvien tuotteiden ja fyysisen tuen yhteensopivuudesta
  • pelkkä tuotteiden ja palvelujen tarjonta ei riitä, vaan yrityksen henkilökunnan tulee olla aidosti kiinnostunut ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa
22. Mitä on tietokantamarkkinointi? Minkä yritysten tietokantoihin tiedät
kuuluvasi?
  • asiakkaiden tarpeita koskevan, jatkuvasti muuttuvan tiedon hallitsemista
  • hyvät asiakkaat voidaan tunnistaa
  • luodaan pitkäaikainen asiakassuhde
  • tuodaan asiakas yhä uudestaan liikkeeseen
  • oikeille asiakkaille voidaan lähettää tärkeitä viestejä oikeassa muodossa
  • lisätään markkinointipanosten tehokkuuttta
23. Mitä on jälkimarkkinointi? Onko sinuun kohdistettu sitä?
  • pyritään takaamaan asiakkaan tyytyväisyys vielä kaupanteon jälkeen
  • muodot vaihtelevat yrityksittäin
  • voidaanko asiakkaaseen vielä myöhemmin saada yhteyttä
  • miten yhteydenpito voisi tapahtua

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti