- Laatutyön historia
- alun perin laadulla on tarkoitettu virheiden määrää
- laatu ilmaisi yksikköä kohden tehdyt virheet
- myöhemmin alettiin puhua tuotteiden toiminnallisesta laadusta (kuinka hyvin tuotteet täyttivät tehtävänsä)
- tuotteen laatuominaisuudet ratkaisivat suoraan sen arvon oravannahkoina tai muina maksuvälineinä
- mestarit vastasivat oman organisaationsa työn laadusta
- Taylorismin koulukunta pyrki varmistamaan laadun tarkastamisen
- ihminen ja kone rinnastettiin toisiinsa
- kun laaduntarkkailulla ei päästy haluttuun keksittiin laadunohjaus
- asetettiin ihanne- ja tavoitearvot ja määriteltiin sallitut poikkeamat
- Deming ja Juran alkoivat rakentaa japanilaisten kanssa kokonaisvaltaista laatujärjestelmää
- tavoitteena työtapa, joka ehkäisi ennakolta laatuvirheitä ja kustannuksia
- suoritusporras otettiin mukaan laatutyöhön ns. laatupiirien avulla
- Matkailutuotteen laadun muodostuminen
- matkailutuotteessa on kysymys ennen kaikkea asiakkaan kokemasta elämyksestä tai kokemuksesta
- syntyy palveluprosessissa subjektiivisena kokemuksena
- palvelun tuotantoprosessissa kolme osaa: asiakas, kontaktihenkilö ja fyysiset resurssit
- Laadun määritelmä
- "Laatu on mitä tahansa mitä asiakkaat sanovat sen olevan ja tietyn tuotteen tai palvelun laatu on mitä tahansa, miksi asiakas sen kokee." - Buzelli ja Gale
- palvelun laatu muodostuu odotetusta ja koetusta laadusta
- odotettu laatu muodostuu yrityksen markkinoinnista, suullisesta viestinnästä ja asiakkaan tarpeista
- koettu laatu muodostuu teknisestä ja toiminnallisesta laadusta
- toiminnallinen laatu on sitä, miten asiakas palvelun saa
- kelvollinen palvelu saattaa muodostua asiakkaalle pettymykseksi, mikäli palvelua on mainostettu ylisanoin ja luotu asiakkaalle liian korkea odotusarvo
- odotetun ja koetun välinen laatukuilu tai laatuaukko
- yritys voi vaikuttaa odotusarvoihin mielikuvilla valitsemalla korkean tai matalan laatumielikuvan strategian
- korkea laatumielikuva houkuttelee ja matala laatumielikuva on helpompi tyydyttää
- suositeltavaa on pyrkiä riittävän korkeaan mielikuvastrategiaan, joka houkuttelee asiakkaita ja yhdistää se toiminnan laatuun, joka täyttää ja ylittää asiakasodotukset
- vuorovaikutuslaadussa on kysymys asiakkaan ja yrityksen edustajan välisestä vuorovaikutuksesta
- fyysisessä laadussa tarkoitetaan kaikkien niiden laitteiden, puitteiden ja tavaroiden laatua, jotka liittyvät palvelutapahtumaan
- palvelun kokonaislaatu voi olla vain enintään yhtä hyvä kuin huonoimman osan laatu
- ollakseen laadukas kaikkien kolmen osa-alueen (tekninen, toiminnallinen, vuorovaikutuslaatu) oltava hallinnassa ja tasapainossa
- Total Quality Management (TQM)
- laatuun pohjautuva johtamistapa
- perustuu kaikkien organisaation jäsenten osallistumiseen asiakkaiden tyytyväisyyden kehittämiseksi
- kehitystyön tavoitteena ovat yrityksen pitkäjänteinen kannattavuus ja organisaation jäsenten ja koko yhteisön edu
- asiakas on kokonaisvaltaisessa laadunhallinnassa keskeisessä asemassa
- laadun lopullinen arviomies
- japanilaisessa laatufilosofiassa asiakasta kutsutaan Jumalaksi, koska halutaan korostaa asiakaspalvelun merkitystä
- asiakastyytyväisyydellä voi olla monia edullisia vaikutuksia
- tyytyväinen asiakas
- valitsee yrityksen, johon tyytyväisyys kohdistu
- maksaa mukisematta eikä tingi
- keskittää ostoksensa
- on uskollinen ja tulee uudelleen
- tyytymätön asiakas
- vaivan näkeminen vanhojen asiakkaiden pitämiseksi on huomattavasti tuottoisampaa kuin uusien hankkiminen
- 96% tyytymättömistä asiakkaista ei valita yritykselle, mutta 90% heistä ei myöskään palaa asiakkaaksi
- tyytymättömät kertovat tyytymättömyydestään vähintään yhdeksälle kun tyytyväiset kertovat kokemuksistaan viidelle
- uuden asiakkaan hankkiminen tulee viisi kertaa kalliimmaksi kuin nykyisen asiakkaan pitäminen tyytyväisenä
- uuden asiakkaan jalostaminen kanta-asiakkaaksi kestää yleensä useita vuosia, joten asiakassuhteen alussa asiakkuuden kannattavuus ei ole vielä yhtä hyvä kuin myöhemmässä vaiheessa
- Asiakastyytyväisyyden mittaaminen
- asiakastyytyväisyys määritellään asiakkaan tarpeisiin ja odotuksiin vastaamiseksi, oikeaksi hintalaatusuhteeksi sekä asiakastyytyväisyyden seuraamiseksi
- palvelun ominaisuuksien arvioinnin lisäksi on selvitettävä asiakkaan näkemys ja tyytyväisyys yrityksen eri toimintoihin
- erityisesti kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin voidaan selvittää
- asiakkaan tuotteen käyttöön liittyviä kokemuksia, tunteita, aikomuksia
- halukkuutta ostaa tuote uudestaan tai suositella sitä muille
- tyytymättömien asiakkaiden löytäminen ja heidän tyytymättömyytensä selvittäminen on elintärkeää, koska he tulevat yritykselle kalliiksi
- tyytymättömät asiakkaat tulisi tunnistaa, heidän tyytymättömyytensä syy tulisi selvittää ja korjata se kuntoon
tiistai 27. marraskuuta 2012
episode 22
Matkailupalvelun laatu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti