tiistai 27. marraskuuta 2012

episode 22

Matkailupalvelun laatu
  • Laatutyön historia
    • alun perin laadulla on tarkoitettu virheiden määrää
    • laatu ilmaisi yksikköä kohden tehdyt virheet
    • myöhemmin alettiin puhua tuotteiden toiminnallisesta laadusta (kuinka hyvin tuotteet täyttivät tehtävänsä)
    • tuotteen laatuominaisuudet ratkaisivat suoraan sen arvon oravannahkoina tai muina maksuvälineinä
    • mestarit vastasivat oman organisaationsa työn laadusta
    • Taylorismin koulukunta pyrki varmistamaan laadun tarkastamisen
    • ihminen ja kone rinnastettiin toisiinsa
    • kun laaduntarkkailulla ei päästy haluttuun keksittiin laadunohjaus
      • asetettiin ihanne- ja tavoitearvot ja määriteltiin sallitut poikkeamat
    • Deming ja Juran alkoivat rakentaa japanilaisten kanssa kokonaisvaltaista laatujärjestelmää
    • tavoitteena työtapa, joka ehkäisi ennakolta laatuvirheitä ja kustannuksia
    • suoritusporras otettiin mukaan laatutyöhön ns. laatupiirien avulla
  • Matkailutuotteen laadun muodostuminen
    • matkailutuotteessa on kysymys ennen kaikkea asiakkaan kokemasta elämyksestä tai kokemuksesta
    • syntyy palveluprosessissa subjektiivisena kokemuksena
    • palvelun tuotantoprosessissa kolme osaa: asiakas, kontaktihenkilö ja fyysiset resurssit
  • Laadun määritelmä
    • "Laatu on mitä tahansa mitä asiakkaat sanovat sen olevan ja tietyn tuotteen tai palvelun laatu on mitä tahansa, miksi asiakas sen kokee." - Buzelli ja Gale
    • palvelun laatu muodostuu odotetusta ja koetusta laadusta
      • odotettu laatu muodostuu yrityksen markkinoinnista, suullisesta viestinnästä ja asiakkaan tarpeista
      • koettu laatu muodostuu teknisestä ja toiminnallisesta laadusta
      • toiminnallinen laatu on sitä, miten asiakas palvelun saa
  • kelvollinen palvelu saattaa muodostua asiakkaalle pettymykseksi, mikäli palvelua on mainostettu ylisanoin ja luotu asiakkaalle liian korkea odotusarvo
    • odotetun ja koetun välinen laatukuilu tai laatuaukko
  • yritys voi vaikuttaa odotusarvoihin mielikuvilla valitsemalla korkean tai matalan laatumielikuvan strategian
    • korkea laatumielikuva houkuttelee ja matala laatumielikuva on helpompi tyydyttää
    • suositeltavaa on pyrkiä riittävän korkeaan mielikuvastrategiaan, joka houkuttelee asiakkaita ja yhdistää se toiminnan laatuun, joka täyttää ja ylittää asiakasodotukset
  • vuorovaikutuslaadussa on kysymys asiakkaan ja yrityksen edustajan välisestä vuorovaikutuksesta
  • fyysisessä laadussa tarkoitetaan kaikkien niiden laitteiden, puitteiden ja tavaroiden laatua, jotka liittyvät palvelutapahtumaan
  • palvelun kokonaislaatu voi olla vain enintään yhtä hyvä kuin huonoimman osan laatu
  • ollakseen laadukas kaikkien kolmen osa-alueen (tekninen, toiminnallinen, vuorovaikutuslaatu) oltava hallinnassa ja tasapainossa
  • Total Quality Management (TQM)
    • laatuun pohjautuva johtamistapa
      • perustuu kaikkien organisaation jäsenten osallistumiseen asiakkaiden tyytyväisyyden kehittämiseksi
      • kehitystyön tavoitteena ovat yrityksen pitkäjänteinen kannattavuus ja organisaation jäsenten ja koko yhteisön edu
    • asiakas on kokonaisvaltaisessa laadunhallinnassa keskeisessä asemassa
      • laadun lopullinen arviomies
    • japanilaisessa laatufilosofiassa asiakasta kutsutaan Jumalaksi, koska halutaan korostaa asiakaspalvelun merkitystä
  • asiakastyytyväisyydellä voi olla monia edullisia vaikutuksia
    • tyytyväinen asiakas
          • valitsee yrityksen, johon tyytyväisyys kohdistu
          • maksaa mukisematta eikä tingi
          • keskittää ostoksensa
          • on uskollinen ja tulee uudelleen
    • tyytymätön asiakas
      • vaivan näkeminen vanhojen asiakkaiden pitämiseksi on huomattavasti tuottoisampaa kuin uusien hankkiminen
      • 96% tyytymättömistä asiakkaista ei valita yritykselle, mutta 90% heistä ei myöskään palaa asiakkaaksi
      • tyytymättömät kertovat tyytymättömyydestään vähintään yhdeksälle kun tyytyväiset kertovat kokemuksistaan viidelle
      • uuden asiakkaan hankkiminen tulee viisi kertaa kalliimmaksi kuin nykyisen asiakkaan pitäminen tyytyväisenä
      • uuden asiakkaan jalostaminen kanta-asiakkaaksi kestää yleensä useita vuosia, joten asiakassuhteen alussa asiakkuuden kannattavuus ei ole vielä yhtä hyvä kuin myöhemmässä vaiheessa
  • Asiakastyytyväisyyden mittaaminen
    • asiakastyytyväisyys määritellään asiakkaan tarpeisiin ja odotuksiin vastaamiseksi, oikeaksi hintalaatusuhteeksi sekä asiakastyytyväisyyden seuraamiseksi
    • palvelun ominaisuuksien arvioinnin lisäksi on selvitettävä asiakkaan näkemys ja tyytyväisyys yrityksen eri toimintoihin
    • erityisesti kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin voidaan selvittää 
      • asiakkaan tuotteen käyttöön liittyviä kokemuksia, tunteita, aikomuksia
      • halukkuutta ostaa tuote uudestaan tai suositella sitä muille
    • tyytymättömien asiakkaiden löytäminen ja heidän tyytymättömyytensä selvittäminen on elintärkeää, koska he tulevat yritykselle kalliiksi
    • tyytymättömät asiakkaat tulisi tunnistaa, heidän tyytymättömyytensä syy tulisi selvittää ja korjata se kuntoon

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti